Health, Lifestyle

Van vlees naar Acne?

Al jaren is er onduidelijkheid of voedsel acne veroorzaakt of verergert. Recent onderzoek heeft bepaalde voedingselementen en -gedrag geïdentificeerd die van invloed kunnen zijn op acne, waaronder de overmatige inname van zuivelproducten en voedsel met een hoog suikergehalte, moderne levensstijlvoeding, obesitas en eetstoornissen. Maar de kennis over de rol van voeding in acne is nog steeds beperkt en speculaties en mythen blijven nog steeds aanwezig. Daarom is verder onderzoek nodig om de associatie tussen voeding en acne te onderzoeken en te bevestigen. Één van de belangrijkste redenen voor een gebrek aan onderzoek naar voeding en acne is de hoge prijs van geschikte onderzoeken, omdat, in tegenstelling tot medicijnen, de verwachte werkzaamheid laag is.

Afgelopen week heb ik de documentaire “What the Health?” gekeken op Netflix, hierbij zijn er veel dingen naar voren gekomen waar ik enigszins wel vanaf wist, maar ik me nooit in heb verdiept. Wat hierin vooral ter sprake kwam was vlees en zuivel, hoe slecht dit nu daadwerkelijk voor je is. Vlees heeft een directe invloed op je lichaam en is de nummer één oorzaak voor verschillende auto-immuunziektes, zoals diabetes,kanker, hart- en vaatziekten etc. Vanuit oorsprong is een mens een herbivoor, een planteneter, waardoor we dus totaal geen vlees nodig hebben. Vaak wordt er dan met de vraag gegooid: “Maar we hebben toch eiwitten nodig uit vlees?”, eiwitten heeft men inderdaad nodig, maar eiwitten uit vlees zijn gerecyclede plantaardige eiwitten die ontstaan uit een plant. Planten zijn de enige soorten die via fotosynthese eiwitten kunnen produceren, dus bij 200 gram aan groenten en rijst heb je al voldoende eiwitten binnen voor een gemiddeld gehalte wat voldoet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, waarbij je bij vlees eten al snel over dit gehalte heen gaat. Dan nog niet gesproken te hebben over de antibiotica en hormonen die verwerkt worden in de dierlijke producten, dit alleen om niet-zieke dieren te beschermen tegen rondgaande ziektes. Ook wij krijgen dit dus binnen wat invloed heeft op ons lichaam, wat een oorzaak kan zijn voor je acne.

Hieruit kun je dus zonder dure onderzoeken en studies zelf al een conclusie trekken en hoef je geen testen te doen op allergieën en intolerantie met betrekking tot je acne: “voedsel heeft dus wél degelijk invloed op acne”. Het belangrijkste hierin is dus vooral het vermijden van vlees en zuivel en je richten op fruit en groenten. Hierdoor krijg je de meeste vitaminen en mineralen binnen die je dagelijks nodig hebt en om gezond te zijn en te blijven! Ook je acne kan door deze aanpassing in je leven een groot verschil maken, probeer het zelf. Niet alleen je acne verminderd, maar ook je kans op verschillende (auto-immuun)ziektes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.